Ρωμαίικο Βήμα

Σπουδή στην Ελληνορθόδοξη Παράδοση


Γιατί υπάρχουν θαυματουργές εικόνες και μη θαυματουργές

Γιατί υπάρχουν θαυματουργές εικόνες και μη θαυματουργές

Του Δημητρίου Λυκούδη, θεολόγου Ακούμε συχνά και βλέπουμε, είναι αλήθεια, θαυματουργές εικόνες γύρω μας. Μυροβλυσία, δακρυρροή, έντονη ευωδία, αλλοιώσεις επί...
Περισσότερα

Γιατί, σε περιόδους Νηστείας, τρώμε ελιές αλλά όχι λάδι

Γιατί, σε περιόδους Νηστείας, τρώμε ελιές αλλά όχι λάδι

Γράφει ο Δημήτριος Λυκούδης, θεολόγος Ερωτούν πολλοί χριστιανοί αλλά, δυστυχώς και όσοι στέκονται με μια αυξημένη δόση ειρωνείας απέναντι στα...
Περισσότερα

Ποιοι ήταν οι Δονατιστές

Ποιοι ήταν οι Δονατιστές

Γράφει ο Δημήτριος Λυκούδης, θεολόγος Πήραν τ᾿ όνομά τους από τον Δονάτο, Επίσκοπο Καρθαγένης. Ήταν χριστιανοί που έζησαν και έδρασαν...
Περισσότερα

Στα ελληνικά σχολεία οι Ουκρανοί μαθητές

Στα ελληνικά σχολεία οι Ουκρανοί μαθητές

Απόστολος Λακασάς Τους πρώτους μαθητές από την Ουκρανία άρχισαν να υποδέχονται τα ελληνικά σχολεία. Παράλληλα, κάνοντας χρήση της κανονικής τους άδειας, έχουν επιστρέψει...
Περισσότερα

Ιούδας: Ήταν υπεύθυνος για την προδοσία ή έτσι ήταν από Θεού ταγμένο να γίνει;

Ιούδας: Ήταν υπεύθυνος για την προδοσία ή έτσι ήταν από Θεού ταγμένο να γίνει;

Του Δημητρίου Λυκούδη, θεολόγου Ερωτούν πολλοί χριστιανοί αν η προδοσία του Ιούδα ήταν «προσχεδιασμένη», ένεκα της Θείας Πρόνοιας ή ήταν...
Περισσότερα

Πρόσωπα και Πατέρες του Αγίου Όρους

Πρόσωπα και Πατέρες του Αγίου Όρους

Γράφει ο Δημήτριος Λυκούδης, θεολόγος Είναι αλήθεια, το Άγιον Όρος εδίδαξε και διδάσκει πολλούς. Ως χαριτωμένο και μυρίπνοο περιβόλι της...
Περισσότερα

Ο δεσπότης που έβλεπε μαύρα αλλά και λαμπρά πρόσωπα να προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία – ΒΙΝΤΕΟ

Ο δεσπότης που έβλεπε μαύρα αλλά και λαμπρά πρόσωπα να προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία – ΒΙΝΤΕΟ

"Ο δεσπότης που έβλεπε μαύρα αλλά και λαμπρά πρόσωπα να προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία" είναι το νέο βίντεο του θεολόγου...
Περισσότερα

Απαρχή Μεγάλης Τεσσαρακοστής με τραγούδια και ατέρμονα φαγοπότια – ΒΙΝΤΕΟ

Απαρχή Μεγάλης Τεσσαρακοστής με τραγούδια και ατέρμονα φαγοπότια – ΒΙΝΤΕΟ

"Απαρχή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής με τραγούδια και ατέρμονα φαγοπότια". Το νέο σύντομο βίντεο του Δημητρίου Λυκούδη. Δείτε εδὠ: Απαρχή Μεγάλης Τεσσαρακοστής...
Περισσότερα

Κορονοϊός: Σε αυτές τις περιοχές καταγράφηκαν νέα κρούσματα την Κυριακή (13/2)

Κορονοϊός: Σε αυτές τις περιοχές καταγράφηκαν νέα κρούσματα την Κυριακή (13/2)

Για ακόμα μία Κυριακή, τα κρούσματα που ανακοινώθηκαν από τον ΕΟΔΥ φαίνεται πως είναι μειωμένα σε σχέση με τις καθημερινές, καθώς τα...
Περισσότερα

Νέα φιλανθρωπική δραστηριότητα του Συλλόγου «ΟΣΙΟΣ ΔΑΥΙΔ Ο ΕΝ ΕΥΒΟΙΑ»

Νέα φιλανθρωπική δραστηριότητα του Συλλόγου «ΟΣΙΟΣ ΔΑΥΙΔ Ο ΕΝ ΕΥΒΟΙΑ»

Την Τρίτη, 08 Φεβρουαρίου 2022, θα πραγματοποιηθεί νέα φιλανθρωπική δραστηριότητα του Συλλόγου "Οσιος Δαυίδ ο εν Ευβοία", στις Φυλακές Κορυδαλλού,...
Περισσότερα
Uncategorized

Το ολοκαύτωμα της Μονής Αρκαδίου

Κορυφαία πράξη του απελευθερωτικού αγώνα των Κρητών, σύμβολο ηρωισμού και θυσίας. Είναι το σημαντικότερο επεισόδιο της Κρητικής Επανάστασης του 1866.

Η κακοδιοίκηση και η καταπίεση της τουρκικής διοίκησης ανάγκασε την Παγκρήτια Συνέλευση που συνήλθε στα Χανιά να αποστείλει στις 14 Μαΐου 1866 αναφορά στον Σουλτάνο με μια σειρά αιτημάτων. Συγκεκριμένα, ζητούσε: βελτίωση του φορολογικού συστήματος, σεβασμό της χριστιανικής θρησκείας, αναγνώριση του πληθυσμού να εκλέγει ελεύθερα τους δημογέροντές του και τη λήψη μέτρων για την οικονομική ανάπτυξη του νησιού.

Παράλληλα, απέστειλε μυστικό υπόμνημα προς τους μονάρχες της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Ρωσίας, με το οποίο τους καλούσε να ενεργήσουν για την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα ή να μεσολαβήσουν στη χορήγηση από τον Σουλτάνο «Οργανικού Νόμου». Στη συγκέντρωση αυτή συμμετείχε και ο Γαβριήλ Μαρινάκης, ηγούμενος της Μονής Αρκαδίου, που ήταν το επαναστατικό κέντρο της περιοχής Ρεθύμνης.

Οι Μεγάλες Δυνάμεις αδιαφόρησαν, ενώ η ελληνική κυβέρνηση δήλωνε ουδετερότητα και δεν πήρε ανοιχτά το μέρος των επαναστατών. Μόνο η Ρωσία κινήθηκε δραστήρια, χάρη στους υποπροξένους της στο νησί Ιωάννη Μιτσοτάκη και Σπυρίδωνα Δενδρινό.

Μη αναμένοντας βοήθεια από πουθενά, οι Κρητικοί αποφάσισαν να ξεσηκωθούν μόνοι τους και ύψωσαν τη σημαία της Επανάστασης στις 21 Αυγούστου 1866, με το σύνθημα «Ένωσις ή Θάνατος» και αρχηγούς τον Ιωάννη Ζυμβρακάκη στα Χανιά, τον Ελλαδίτη συνταγματάρχη Πάνο Κορωναίο στο Ρέθυμνο και τον Μιχαήλ Κόρακα στο Ηράκλειο. Στην Ελλάδα συγκροτήθηκαν εθελοντικές ομάδες, που βοήθησαν τους Κρητικούς, με χρήματα, τρόφιμα και άλλα εφόδια.

Ο Σουλτάνος θορυβήθηκε από την εξέγερση και έστειλε στις 30 Αυγούστου 1866 τον Μουσταφά Ναϊλή Πασά, με εντολή να την καταστείλει, αφού προηγουμένως είχε απορρίψει τα αιτήματα των Κρητικών. Ο Πασάς έφερε το προσωνύμιο Γκιριτλί (Κρητικός), επειδή είχε συντελέσει στην κατάπνιξη της επανάστασης του 1821 στην Κρήτη. Πρώτα προσπάθησε να καλοπιάσει τους επαναστάτες και να τους πείσει να επιστρέψουν στις δουλειές τους. Όταν αυτοί αρνήθηκαν, αποφάσισε να θέσει σε εφαρμογή το στρατιωτικό του σχέδιο για την κατάπνιξη της επανάστασης.

Η Μονή Αρκαδίου

Τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο προέβη σε εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στην περιοχή των Χανίων και στη συνέχεια στράφηκε προς το Ρέθυμνο και τη Μονή Αρκαδίου, όπου ήταν η έδρα της τοπικής επαναστατικής επιτροπής, αποθήκη πολεμοφοδίων και τροφίμων, καθώς και καταφύγιο πολλών χριστιανών. Ο Μουσταφά Πασάς έφθασε έξω από το μοναστήρι το απόγευμα της 6ης Νοεμβρίου 1866. Στη διάθεσή του είχε 15.000 άνδρες (Τούρκους, Αλβανούς, Αιγυπτίους και Τουρκοκρητικούς) και ισχυρό πυροβολικό. Στη Μονή βρίσκονταν 966 άνθρωποι, από τους οποίους μόνο 250 μπορούσαν να πολεμήσουν. Επικεφαλής των αγωνιστών του Αρκαδίου ήταν ο πελοποννήσιος ανθυπολοχαγός Ιωάννης Δημακόπουλος και ο ηγούμενος Γαβριήλ.

Οι προτάσεις προς παράδοση απορρίφθηκαν από τους πολιορκημένους και το πρωί της 8ης Νοεμβρίου άρχισαν οι εχθροπραξίες. Οι Οθωμανοί, παρά τις λυσσαλέες επιθέσεις τους, δεν κατάφεραν να καταλάβουν τη Μονή την πρώτη μέρα. Το βράδυ ζήτησαν ενισχύσεις και μετέφεραν ένα μεγάλο πυροβόλο από το Ρέθυμνο. Την επομένη, 9 Νοεμβρίου, άρχισε το δεύτερο κύμα της επίθεσης. Νωρίς το απόγευμα γκρεμίστηκε το δυτικό τείχος της Μονής από τις βολές του πυροβόλου και οι επιτιθέμενοι εισέβαλαν στο μοναστήρι, αρχίζοντας τη μεγάλη σφαγή.

Στη μπαρουταποθήκη της μονής γράφτηκε η τελευταία πράξη του δράματος και μία ακόμα ένδοξη σελίδα της ελληνικής ιστορίας. Ο Κωστής Γιαμπουδάκης ή κατ’ άλλους ο Εμμανουήλ Σκουλάς την ανατίναξε, σκορπίζοντας το θάνατο, όχι μόνο στους χριστιανούς, αλλά και στους εισβολείς. Αμέσως μετά, οι Τουρκοκρητικοί και οι Αλβανοί όρμησαν και κατέσφαξαν όσους είχαν διασωθεί, ενώ έκαψαν τον ναό και λεηλάτησαν τα ιερά κειμήλια.

Από τους Έλληνες που βρίσκονταν στη Μονή, μόνο 3 ή 4 κατόρθωσαν να διαφύγουν, ενώ περίπου 100 πιάστηκαν αιχμάλωτοι. Μεταξύ αυτών και ο Δημακόπουλος, που εκτελέστηκε λίγο αργότερα. Ο ηγούμενος της Μονής Αρκαδίου Γαβριήλ Μαρινάκης είχε σκοτωθεί πριν από την ανατίναξη της μπαρουταποθήκης. Οι νεκροί και τραυματίες του Μουσταφά ανήλθαν σε 1.500 ή σε 3.000, σύμφωνα με κάποιους υπολογισμούς.

Το Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου, όπως είχε συμβεί με την καταστροφή των Ψαρών και την Έξοδο του Μεσολογγίου, συγκίνησε όλο τον χριστιανικό κόσμο κι ένα νέο κύμα φιλελληνισμού δημιουργήθηκε στην Ευρώπη. Σπουδαίες προσωπικότητες της εποχής, όπως ο Τζουζέπε Γκαριμπάλντι και ο Βίκτωρ Ουγκώ, πήραν θέση υπέρ του Κρητικού Αγώνα και ξένοι εθελοντές έσπευσαν να ενισχύσουν από κοντά την Επανάσταση. Σημαντικές ήταν και οι χρηματικές συνεισφορές από τη Ρωσία και τις ΗΠΑ, με προεξάρχοντα τον φιλέλληνα Σαμουήλ Χάου.

Η Κρητική Επανάσταση φυλλορρόησε τον Ιανουάριο του 1869, αλλά ο Σουλτάνος δεν μπόρεσε να καθυποτάξει ολοκληρωτικά τους Χριστιανούς της Κρήτης. Έτσι, υπό την πίεση των Μεγάλων Δυνάμεων αναγκάστηκε να παραχωρήσει τον «Οργανικό Νόμο» (3 Φεβρουαρίου 1868), ένα είδος Συντάγματος, που προέβλεπε προνόμια για τους χριστιανούς και καθεστώς ημιαυτονομίας για το νησί. Η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα πήρε αναβολή για το 1912.

Πηγή:sansimera.gr

Κοινωνική Δικτύωση

Comment here